Det där med övergångar…

När jag träffar en ny elev, eller en befintlig checkar jag alltid av övergångarna först. Varför detta tjat om övergångar??? Jo- de säger allt.

Hur svarar hästen framåtdrivande hjälp? Hur är ryttarens drivteknik och timing? Hur svarar hästen på förhållande hjälp? Hur är ryttarens hand/ teknik/timing? Stör ryttaren hästen ryggverksamhet? Spänner hästen sig/försvarar sig?

Här finns ofta utrymme för förbättring i ryttarens inverkan att ”lära” hästen att den inte behöver försvara sig och bibehålla avspänning men öka sin lyhördhet.

Jag lägger stor vikt vid att ryttaren kan rida först harmoniska övergångar mellan skritt- trav- skritt. Trav-galopp-trav utan spänning. Det låter väl enkelt???

Ja-det ska det vara. Men det kräver att ryttaren lärt sig en hel del teknik, balans och följsamhet.

Jag skiljer på lösgörande och samlande övergångar.

De lösgörande ägnar vi oss åt i början av passet – tills det att hästen är lösgjord (givetvis andra lösgörande övningar också). Därefter samlande övergångar/övningar/rörelser.

Vad är då en lösgörande respektive samlande övergång?

Jo- en lösgörande övergång är pratar vi arbets och  zmellan gångarter, hästen ska vara avspänd i sin rygg utan samling. Tex mellanskritt till arbetstrav och vise versa, arbetstrav- arbetsgalopp osv. Detta ska alltså ske utan spänning- utan ”hoppsa steg” utan att hästen spänner sig eller ändrar sin takt. Övergången ska resultera i att hästen blir mer lösgjord- söker med stöd(suger) och ökar sin naturliga bjudning. Det kan kräva upprepade övergångar för att uppnå detta.😊

Innan lösgörande övergångar fungerar så gör jag inga samlande övergångar. Samlande övergångar är mellan tex galopp skritt (från galopp ner till skritt) eller mellan samlade gångarter. En samlande övergång ska hästens bakbens leder vinklas in under kroppen och bära vikt.

Varför? Jo den självklara anledningen att hästen ska vara lösgjord innan jag samlar den. Och varför är det så? Jo hästen måste ha ett utvecklat påskjut (bakbenen skjuter på framåt under hästens kropp) innan de kan samlas (vinklas och bära vikt). Detta är ren fysiologi. Dvs inte jag som hittat på.

Att följa denna röda tråd (utbildningsskalan) är en trygghet och faktiskt inte särskilt svårt att förstå när man väl förstår hur hästen fungerar. Men det kräver att du som ryttare arbetar med dig själv, balans, koordination, följsamhet, timing.

Lycka till alla ambitiösa ryttare därute!

7 thoughts on “Det där med övergångar…

  1. Mycket intressant inlägg!

    Jag har bekymmer med att min ponny faller till höger när vi gör halt. Har du några tips på övningar? Finns film på problemet om det behövs…

      • Ja ok, jag vet ju att du kör så kan bara förklara hur jag hade gjort från hästryggen. Faller hästen till ena sidan har det med rakritning att göra. Hästen återställer balansen i halten- faller i detta fall till höger. Jag hade förberett med exempelvis skänkelvikning för att få hästen att bjuda mer till vänstertygeln så att jag nästan får göra halten på vänster tygel och kan lätta på vänster tygel. Sen förfina. Alternativt arbeta hästen med mer rakriktande arbete som en långsiktig lösning på problemet. Hoppas detta kan hjälpa dig litegrann! :-)

  2. Hej! Så fort det dyker upp problem läser jag eran blogg och läser samma inlägg om och om igen. Jag har ett problem när jag hoppar och det är att galoppera genom svängen. Jag tappar bogen och blir hängande i innertygel , jag vet att jag inte ska man min hjärna och kropp samarbetar inte ;-)! Min tränare tycker jag ska öva på detta, att hålla galoppen i svängen och försöka rida mer fram.men när jag läser er blogg tänker jag mer att det handlar om att han inte är riktigt lösgjord i bogen och därför inte riktigt mellan hand och skänkel? Han är taktfast och ganska långsam i sin galopp. Jag klara inte riktigt av att hitta olika växlar i galoppen. Traven har jag haft samma problem men nu är han lätt att få fram och tillbaka. Hur tänker du? Jätte tacksam för svar.

    • Hej! Om hästen inte håller galoppen i svängen så har det med balansen och bjudning att göra. Din tränare kan ha rätt i att du måste ha ett högre grundtempo för att hästen ska kunna hålla sin balans i galoppen. Sen försök rida övningar där du tränar din egen balans så du inte hamnar i någon tygel. Öva dig på att styra mer från din vikt och få stabil balans i dina fötter! På så sätt känner du när du lägger vikt i den ena eller andra foten (OBS ej luta dig). Rid större svängar så det blir enklare för din häst att hitta balansen. Först och främst behöver du hitta ett grundtempo där det blir lätt för både dig och hästen. Utifrån det sen kan du lösgöra den genom tex hoppövningar och andra lösgörande övningar/rörelser/övergångar. Läs mer om takt och balans på bloggen! Kul att du läser, lycka till!

      • Det har med grundtempot att göra. Denna vintern har jag bara kunnat rida i skogen pga underlaget på banan. Nu va jag iväg på våran första hoppträning och oj vilken skillnad. Han har fått en så härlig galopp som går att länga och korta. Så skogen är verkligen bra att träna i.

Kommentera

